Alle lessen op de toekomstschool zijn gebaseerd op de officiële kerndoelen zoals vastgesteld door de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Momenteel werkt de SLO aan de actualisatie van deze kerndoelen, en onze lesmethoden zijn gebaseerd op de nieuwste updates om ervoor te zorgen dat onze leerlingen de meest relevante en up-to-date onderwijservaring krijgen.
dit hoofdstuk behandeld Kerndoel 2 – Digitale media en informatie in zijn volledigheid.
lees meer over de actualisatie van de kerndoelen hier
De leerling navigeert doelgericht in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie
– In kaart brengen van diverse media en bronnen, hun betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
– Hanteren van een geschikte zoekstrategie, zoekhulpmiddel en zoekopdracht.
Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
– Beschrijven hoe makers van digitale media de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden met kleurende en sturende technieken.
– Benoemen van factoren die van invloed zijn op de wijze van aanbieden en de zichtbaarheid van zoekresultaten.
De leerling navigeert doelgericht in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie.
– Combineren van geschikte zoekhulpmiddelen, zoekopdrachten en zoekstrategieën.
– Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid, rekening houdend met eigenschappen van bronnen, zoekhulpmiddelen en gebruikte media.
– Reflecteren op de geschiktheid van gebruikte zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten voor het verkrijgen van het gewenste resultaat.
– Beschrijven hoe sociale media werken en hoe ze de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden.
– Reflecteren op welke wijze eigen kennis, opvattingen en voorkeuren de interpretatie van digitale informatie beïnvloeden.
aanvullend 3 havo/vwo:
– gebruikmaken van vakspecifieke zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten.